توری وکیوم کوپ سنگ

توری وکیوم کوپ سنگ

برخی سنگهای مرمر، چینی و حتی مرمریت با توجه به شکستهای باز و ترکهای بسیار زیادی که دارند نیاز به وکیوم کردن و تزریق اپوکسی به داخل کوپ سنگ را دارند، که برای این منظور از توری وکیوم استفاده می شود. توری وکیوم از الیاف پلیمری با قابلیت ارتجاع بالا تولید شده و عملکرد آن جهت عبور بهتر رزین اپوکسی تزریق کوپ است.

فرایند وکیوم کوپ

از وکیوم یا فشار منفی در صنعت سنگ و معدن و ماشین آلات مربوطه به منظور ارتقائ کیفیت و بالا بردن راندمان در خط تولید استفاده می شود، سنگ هایی که از معدن جهت برشکاری اولیه به سالن های خطوط تولید حمل شده اند که به اسطلاح کوپ نامیده می شوند، برای عملیات ماشین کاری باید آماده سازی شوند.
در مرحله اول آماده سازی ، کوپ را از لحاظ گرد و غبار تمیز می کنند.

در سطح کوپ شیارها و منافذی وجود دارد که قبل از ماشین کاری با نوعی چسب به نام رزین اپوکسی پر می شوند. این منافذ و شیارهای باز در مرحله ماشین کاری مضراتی برای ماشین برشکاری و همچنین خرابی و به اسطلاح پرتی سنگ را در بر دارد.

برای انجام این کار ابتدا تمام سطوح کوپ سنگ را با لایه ای از پلاستیک می پوشانند و با نوعی رزین یا چسب جهت آببندی و یکپارچه کردن لایه های پلاستیک را به هم می چسبانند.

در این مرحله با اتصال وکیوم به کوپ تمام هوای داخل پلاستیک و کوپ  تخلیه می شود به گونه ایی که هوایی در منافذ آن باقی نماند.

سپس پمپ وکیوم برای دستگاه های سنگبری را خاموش کرده و توسط ورودی دیگر دریچه چسب را باز کرده تا چسب در تمام منافذ و شیارهای سطحی نفوذ کند.
پس از خشک شدن اولیه چسب لایه پلاستیک را از آن جدا می کنند.

پمپ وکیوم برای جابجایی سنگ در سنگبری

در بخش دیگر خط تولید در سنگبری به مرحله جابجایی که میرسیم پمپ وکیوم نقشی موثر را ایفا می کند. پمپ وکیوم که توسط اتصالاتی به قابپک هایی متصل است با روشن شدن پمپ و قرار  گیری قابپک بر روی سنگ خلایی ایجاد می کند که به بازوهای هیدرولیکی توان جابجایی را می دهد، این که تا چه میزان وزن سنگ را می توان جابجا کرد به عوامل مختلفی بستگی دارد.

  • سطح سنگ از نظر صیقل بودن و به نوعی کاهش یا افزایش پرت هوا در برسی میزان تحمل وزن سنگ موثر است
  • فشاری که پمپ وکیوم قرار است ایجاد کند عامل دیگری برای برسی راندمان این عملیات است.

نحوه وکیوم کردن با استفاده از توری

چهار وجه از شش وجه کوپ را با توری وکیوم مسلح می‌کنند. سپس از کاورهای مخصوص پلاستیکی جهت پیچیدن تمام سنگ استفاده می‌کنند.

الیاف حصیری مناسب توری وکیوم

الیاف شیشه حصیری از نوع E glass می باشد. مصرف عمده این محصول در صنعت کامپوزیت می باشد. هر متر مربع از این الیاف معادل نام خود می باشد. یعنی الیاف 600 گرمی حصیری در هر متر مربع 600 گرم می باشد.  در ساخت قطعات کامپوزیت عمومی و کاربردهای ابزار بسیار استفاده می شود. فایبر گلاس پارچه ای یا بافت نام دیگر این محصول می باشد.

پارچه الیاف شیشه حصیری موثرترین عامل تقویت کننده در سازه های کامپوزیتی محسوب میشود. در این نوع بافت، الیاف حصیری به صورت تار و پود به تناوب از زیر و روی یکدیگر عبور کرده و این امر موجب تقارن و یکنواختی پارچه می گردد. یکپارچگی بافت به صورت تار (صفر درجه) و پود (۹۰ درجه) ظاهری منظم به بافت می دهد که موجب شکل پذیری در قالب می گردد.

امتیاز دهید